Moodboard co to jest i jak go zrobić

Moodboard – co to jest i jak go zrobić?

Branding | 0 komentarzy

Moodboard – co to jest?

Moodboard – to w skrócie zestaw obrazów, które zostały dobrane w taki sposób, który oddaje “nastrój” marki. Przedstawia on jej wygląd i styl i będzie odnosić się do niej za każdym razem, gdy Twoja marka będzie się rozrastać i ewoluować. Moodboard jest tym, co przedstawia wizję całej marki i decyduje o tym, jak postępujesz w pozostałej części procesu jej budowania.

Cały proces tworzenia moodboardu jest bardzo intuicyjny i służy przede wszystkim do celów wewnętrznych. Obrazy, których używasz w swoim moodboardzie, mogą pochodzić z dowolnego miejsca i nie są przeznaczone do wykorzystania w marketingu (chyba, że masz licencję na ich użycie, pamiętaj zawsze sprawdź licencję danego zdjęcia zanim je wykorzystasz).

Gdy już stworzysz swój moodboard możesz odwołać się do niego za każdym razem, gdy utkniesz w doborze kolorów, wzorów i stylów do wykorzystania. Twoja tablica określi estetykę Twojej marki i pozwoli Ci trzymać się cały czas wyznaczonej ścieżki.

Spójrz na kilka przykładów gotowych tablic, wszystkie dostępne są w programie Canva:

Moodboard Canva 1
Moodboard Canva 2
Moodboard Canva 3
Moodboard Canva 4
Moodboard Canva 5
Moodboard Canva 6

Moodboard – jak go zrobić?

Krok 1. Deklaracja wartości

Zanim zabierzesz się  do wybierania obrazów, warto skupić się na przekazie Twojej marki czyli jej historii, przekonań, Twojej misji i wizji oraz typie idealnego klienta.
Warto zdefiniować kilka kluczowych słów odzwierciedlających Twoją markę, które po połączeniu będą oddawać jej charakter.

Deklaracja wartości odpowiada w zasadzie na trzy następujące pytania:
1. Co robię?
2. Do kogo skierowana jest moja oferta?
3. Dlaczego moi klienci mnie potrzebują, jakie mają korzyści ze współpracy ze mną lub z zakupu mojego produktu?

Kiedy odpowiesz sobie na powyższe pytania możesz stworzyć krótki opis tego czym się zajmujesz i jakie są Twoje wartości.

PRZYKŁAD: Jesteśmy marką lifestylową, która wspiera zapracowane kobiety w powrocie do aktywności fizycznej, zapewniając im przygody i zajęcia na świeżym powietrzu, których podstawowym zamiarem jest inspirowanie uczestniczek do zdrowego trybu życia. 

Następnie wyciągnij z tego opisu 4-5 słów kluczowych , które naprawdę odzwierciedlają serce i duszę Twojej marki. Będą one Twoimi słowami opisującymi jej historię.

PRZYKŁAD 5. SŁÓW KLUCZOWYCH Z POWYŻSZEGO OPISU: kobiety, przygoda na świeżym powietrzu, zdrowie, joga, wędrówki

Zapisz wybrane przez Ciebie słowa.

Krok 2. Kolory i tony marki

KOLORY MARKI

Czas wybrać 2-3 kolory, które będą reprezentowały Twoją markę. Czy może to być Twój ulubiony kolor? Oczywiście, że TAK! Mimo, iż zdecydowana większość książek o brandingu mówi stanowcze NIE, to ja podchodzę do tego z dystansem. Pamiętaj, że  Twoja marka reprezentuje CIEBIE! Jasne, chcesz odwołać się do swojego idealnego klienta, ale szczerze mówiąc, nie spotkałam wielu właścicieli firm, których idealny klient znacznie różni się od nich.
Pomyśl o tym, jeśli planujesz sama rozwijać swoją firmę i będziesz odpowiedzialna za marketing swojej firmy.  Czy naprawdę chcesz patrzeć na kolory, które Cię nie rozświetlają i nie są z Tobą spójne?

A więc wybierz i zapisz 2-3 kolory (chodzi o ogólny kolor jak żółty, zielony, dokładny odcień dobierzesz w późniejszym etapie), które kochasz i myślisz, że będą pasowały do Twojej marki i spodobają się Twojemu idealnemu klientowi. 🙂

PRZYKŁAD: turkusowy, kremowy, szary

Jeżeli nie masz jeszcze wybranych kolorów tutaj możesz się zainspirować: colorpalettes.net

TONY MARKI

Tony marki to zestaw słów, które oddają postawę i styl Twojej marki oraz to, co ostatecznie przekazuje uczucia, jakie chcesz, aby Twój idealny klient miał, kiedy ma kontakt z Twoją marką. Twoja marka może być optymistyczna, żywiołowa, wzniosła, kobieca.

Wybierz teraz 5 słów, które oddają charakter Twojej marki.
Poniżej wrzucam krótką ściągę, która pomoże Ci je wybrać lub wskaże kierunek. Oczywiście są to tylko przykłady, sama wiesz najlepiej jak opisać swoją markę.

Żywa, artystyczna, jasna, kobieca, spokojna, klasyczna, szykowna, czysta, wygodna, pewna, twórcza, przytulna, urocza, śmiała, marzycielska, dynamiczna, ziemista, elegancka, energetyczna, formalna, świeża, zabawna, przyjazna, czarująca, innowacyjna, atrakcyjna, wytworna, wyluzowana, męska, minimalna, nowoczesna, naturalna, nostalgiczna, optymistyczna, organiczna, błyszcząca, prestiżowa, magiczna, promienna, zrelaksowana, buntownicza, romantyczna, poważna, seksowna, silna, subtelna, gorąca, młodzieńcza.

PRZYKŁAD: ziemista, żądna przygód, kobieca, wzniosła, optymistyczna

Zapisz swoje kolory i tony marki.

Krok 3. Obrazy

Przechodzimy do szukania obrazów, które oddadzą charakter Twojej marki. Jeszcze raz przypominam o bardzo ważnej rzeczy, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że NIE będziesz używać tych obrazów w swojej tożsamości marki (czyli na swojej stronie internetowej, blogu, materiałach marketingowych itp.). Obrazy na Pinterest, a także w Google i innych stronach internetowych, NIE są darmowe i są chronione prawami autorskimi!

Najlepszym miejscem do szukania inspirujących obrazów jest oczywiście Pinterest. Jeżeli tam nie znajdziesz interesujących Cię obrazów, możesz skorzystać też z  Pixabay, Pexels lub innych stron ze zdjęciami. Jeżeli korzystasz z programu Canva tam też możesz szukać zdjęć.

Rozpocznij wyszukiwanie kombinacji fraz, używając słów z Historii i Tonu marki, które zidentyfikowałaś.

Przypnij lub zapisz wszystkie zdjęcia, które przyciągają wzrok i odzwierciedlają co najmniej jedno ze słów z Tonu Twojej marki. Chodzi o to, aby zapisać różne obrazy – ilość ponad jakość – nie martw się, jeśli one nie są idealne! W następnym kroku usuniesz te, które nie są prawdziwym odzwierciedleniem marki. Zbierz jak najwięcej opcji, które dadzą Ci możliwość poszukiwania powtarzających się wzorów kolorystycznych, klimatycznych, stylistycznych itp.

Poszukaj kolorów, słów, ludzi, krajobrazów, architektury, tkanin, liści itd.… Im większa różnorodność, tym lepiej! Zapisz minimum 30 zdjęć.

Krok 4. Eliminacja

Czas na segregację obrazów.

Wybierz po 2 zdjęcia, które obrazują każdy z tonów Twojej marki, które zapisałaś.
Np. Optymistyczna – 2 zdjęcia oddające optymizm, Kobieca – 2 zdjęcia oddające kobiecy styl, Odważna – 2 zdjęcia odnoszące się do odwagi itd., aż wszystkie 5 słów będzie miało odzwierciedlenie w obrazach.

Ważne też by zdjęcia te były powiązane z kolorami i słowami kluczowymi Twojej marki, które wcześniej wybrałaś. Usuwaj obrazy, które widzisz, że nie pasują one kolorystycznie lub nie oddają charakteru Twojej marki. Na przykład – jeśli większość twoich obrazów jest turkusowa, kremowa i szara, nie wybieraj obrazu, który oddaje ton, ale ma niewłaściwe kolory np. czerwony. Czasami eliminacja jest łatwiejsza, gdyż Ty wiesz najlepiej co do Ciebie pasuje, czujesz klimat swojej marki.

Krok 5. Szablon

Do stworzenia moodboardu w wersji cyfrowej polecam program Canva. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta, założysz je szybko TUTAJ

Jest to program, którego będziemy używać do stworzenia Twojej tablicy – i jest to jedno z moich ULUBIONYCH narzędzi. Używam go codziennie, a kiedy też go wypróbujesz i poznasz, myślę, że też go pokochasz! Potrzebujesz tylko DARMOWEJ wersji do stworzenia swojego moodboardu.

Jeżeli chcesz możesz pobrać darmowe wzory w wersji podstawowej do edycji w Canvie korzystając z tego linku: MOODBOARD

Jeżeli chcesz uzyskać bardziej wyszukany efekt to po zalogowaniu się w Canvie wpisz w pole wyszukiwarki MOOD BOARD, a będziesz mogła skorzystać z wielu szablonów. Wybierz taki, który Ci odpowiada, ale zwróć uwagę by miał miejsce na umieszczenie kolorów Twojej marki oraz miejsce na minimum 5 obrazów.

Canva Moodboard

Prześlij do Canvy wybrane przez siebie zdjęcia i umieść je w przeznaczonych do tego ramkach. Gdy uznasz, że wszystkie zdjęcia idealnie pasują na Twojej tablicy, czas przejść do wybrania kolorów.
Ściągnij na swoją przeglądarkę dodatek ColorZilla, jeżeli używasz przeglądarki Chrome pobierzesz go tutaj: ColorZilla, jeżeli używasz innej przeglądarki skorzystaj z odpowiedniej wersji.
Następnie korzystając z “zakraplacza”, kliknij na wybrany odcień ze zdjęcia, które umieściłaś w moodboardzie. Kolor zostanie automatycznie skopiowany. Dzięki temu możesz go umieścić w przeznaczonym do tego miejscu na moodboardzie. Wybierz 4-6 kolorów, które będą określały Twoją markę. Postaraj się wybrać ciemniejsze jak i jasne kolory.

Rozwijając swoją markę, zawsze odwołuj się do swoich słów kluczowych, tonów marki i tablicy nastrojów. Wydrukuj lub zapisz swój moodboard w dowolnym miejscu, aby móc go często i łatwo sprawdzać. Spoglądaj na tablicę, gdy decydujesz o każdym elemencie swojej marki, aby upewnić się, że jesteś na dobrej drodze do oryginalnego tonu, nad którym tak ciężko pracowałaś.

Moodboard Górska Przygoda